RRF-2.1.2-21-2022-00028 Gyakorlatorientált képzések infrastrukturális- és készségfejlesztése a Széchenyi István Egyetemen |
Eddig elért eredmények2022. május 1. - 2022. október 30.A projekt első szakában elindult a pályázatban vállalt feladatok megvalósítása. Az eredményeket a pályázatban megfogalmazott célterületek szerint összegezzük az alábbiakban. Tartalom
C főtevékenységOktatásmódszertani fejlesztésekKérdőíves kutatást indítottunk az oktatói igények felmérésére, hogy lássuk az oktatók melyik oktatási formákat részesítik előnyben egy nekik szóló képzés során, illetve milyen módszereket használnak a tanítás során, és milyen módszertani képzésekre lennének nyitottak. Az eredményeket egy kutatási beszámolóban foglaltuk össze, és ennek alapján építettük fel továbbképzési rendszerünket. Három fő téma köré (technológiai ismeretek, személyes hatékonyság növelése, pedagógiai módszerek) csoportosítottuk képzéseinket, és ennek alapján készítettük el képzési kínálatunkat, amelyet a honlapon (http://tanarkepzes.sze.hu) elérhetővé is tettünk. Itt nemcsak tartalmi, hanem fejlesztési irány szerint is válogathatnak az Egyetem oktatói a különböző kurzusok között. A kurzustartalmak kialakításán folyamatosan dolgozunk. Megkezdtük továbbá a januári, személyes jelenlétre épülő tréningek tervezését, szervezését is, feltérképeztük a jelenléti képzések végrehajtásában résztvevő trénerek, oktatók körét. Előkészítő munkákat végeztünk továbbá a Módszertani kézikönyv és a jógyakorlatok keretrendszerének összeállításával kapcsolatosan. A mintatantervek átvilágítása, optimalizálása2022 tavaszán megalakítottuk a Széchenyi István Egyetem Képzésfejlesztési Csoportját, melynek munkáját az oktatási rektorhelyettes koordinálja, tagjai a karok, az OI, az OTO delegált képviselői, valamint a minőségügyi igazgató. A Képzésfejlesztési Csoport rendszeresen tartott szakmai megbeszéléseket a tavasz és a nyár folyamán, és a közös munka eredményeként elkészült a Képzésfejlesztés alapelvei és keretei című dokumentum, valamint az új típusú tantárgyi információs lapok első verziója. Az alprojektben az egyes szakok tartalmi átvilágítását és a szerkezeti, tartalmi, módszertani fejlesztésére javasolt változások kidolgozását az adott szakfelelős irányításával egy csapat (oktatók, módszertanosok, oktatásszervezésben járatos adminisztrátorok) végzik majd el. Az elmúlt időszakban kijelölésre került a képzésfejlesztés első körében részt vevő 12 szak (járműmérnök angol, tanító, gyógypedagógia, mezőgazdasági mérnök, közlekedésmérnök, gépészmérnök, mérnökinformatikus, gazdaságinformatikus, gazdaság és menedzsment, kereskedelem és marketing alapszakok, növényorvos és ellátásilánc-menedzsment mesterszakok), és a hozzájuk tartozó csapatok. A csapatokat megismertettük a képzésfejlesztés alapelveivel és a kereteivel, és ezek mentén elkezdték a munkát. Fablab mint digitális alkotóműhely és digitális készségfejlesztésA Fablab infrastruktúrájának, a digitális alkotóműhely terének és berendezésének kialakítása, illetve a működtetéshez szükséges eszközök többségének beszerzése, beüzemelése nagyrészt más forrásból már a projekt indulása előtt megvalósult. A projekt első időszakában megkezdődött a Fablabban rendelkezésre álló infrastruktúra és az eszközállomány tételes felmérése, monitoringja, hogy a projektben résztvevők számára folyamatosan átlátható legyen. Egyeztetéssorozat indult az egyetem oktatási egységeivel az igények strukturált összegyűjtése céljából, hogy milyen képességekkel és hogyan vonható be a Fablab a gyakorlatorientált képzésekbe, azok további fejlesztésébe. Az igények teljeskörű felmérése és a Fablab meglevő képességeinek összevetése alapján indul el az újabb képességek fejlesztése. Megkezdődött a gyakorlatorientált képzéseken részt vevő egyetemi hallgatók, elsősorban a mérnökhallgatók digitális tervezéssel és alkotással kapcsolatos tapasztalatszerzését, kompetenciafejlesztését elősegítő tréningek foglalkozásterveinek kialakítása. Szintén megkezdődött a prototípusgyártást, vállalkozói ötletek inkubálását, egyetemi hallgatók tudományos kutatási tevékenységét támogató, illetve a gyakorlatorientált tudományos, műszaki szakok és képzések népszerűsítését célzó foglalkozások terveinek létrehozása is. Digitális infrastruktúra fejlesztéseA projekt megkezdésével való elvárásként fogalmazta meg a felhívás, hogy a támogatást igénylőnek vállalnia kell a támogatási igény támogatása esetén a projekthez kapcsolódóan legalább 1 közbeszerzési eljárás megindítását legkésőbb a támogatói döntésről szóló értesítés átvételét követő 15 napon belül. Ez a felhívásban rögzített határidőn belül megtörtént, uniós, dinamikus beszerzési rendszerben 20 db laptop beszerzésére került sor. Az első időszakban az Egyetemi Informatikai Központ a központi informatikai eszközök beszerzésének előkészítését egy széleskörű állapotfelméréssel kezdte. A felmérés keretében megvizsgáltuk a számítógépes tantermek órarendi kihasználtságát. Ez alapján látható, hogy vannak olyan tantermek, ahol nagyon magas a kihasználtság (92%), de azokban a termekben, ahol elavult gépek vannak, a kihasználtság jóval kisebb (24-45%). A felmérés alapján javaslat született a pályázatban tervezett infrastruktúra fejlesztések lokációjára, kijelölésre kerültek a leginkább fejlesztésre szoruló tantermek. Emellett javaslat született arra is, hogy az oktatásban erősíteni kellene a hallgatók számítógépeire alapozott (BYOD - Bring Your Own Device) oktatást, hogy az új számítógépek élettartamának végén jóval kevesebb gép cseréjére legyen majd szükség. Elkészült annak ütemezése, hogy melyik terembe hogyan kerüljenek felhasználásra a jelenleg – esetleg máshol – meglevő informatikai eszközök, és hova illeszkedjenek a pályázat során ütemesen beszerzendők. Ugyanígy az ütemezés része, hogy mely termek kerüljenek oly módon átalakításra, hogy a régi számítógépek kiöregedése után a hallgatók saját hordozható eszközeinek használatát támogató oktatási helyek legyenek. Az oktatás módszereihez kapcsolódó oktatástechnikai eszközbeszerzés részét képező Panopto szoftver részletes bemutatásán vettünk részt Budapesten az ELTE-n, ahol a rendszer jelentős magyarországi referenciája van. A rendszer az oktatók számára kényelmesen, az e-learning rendszerbe (moodle) integráltan lehetővé teszi videófelvételek készítését és a hallgatók számára történő publikálását. Az EIK oktatástechnikával foglalkozó kollégái elkezdték a jelenlegi tantermek felmérését az oktatástechnikai eszközök (pl. projektorok) felszereltsége szempontjából, hogy meghatározható legyen azoknak a termeknek a köre, mennyisége, ahol az eszközök felújítására és videó rögzítési lehetőség kialakítására van szükség. A felhő szolgáltatások bevezetéséhez kapcsolódóan elkezdődött az egyetemi Google Workspace for Education előfizetés felhasználóinak adategyeztetése, hogy az EIK felhasználó nyilvántartásába bevezethetők legyenek ezek a fiókok és a kezelésük automatizálható legyen. D főtevékenységA beszámolási időszakban egy online kurzust indítottunk el „Interaktív előadás az Egyetemen” címmel, amely a prezentációk bővítése média- és interaktív elemekkel, az adat-történetmesélés világát mutatja be, melyre ezidáig 60 fő oktató jelentkezett, egy részük a képzést már el is végezte. Az első MOOC jellegű kurzus bemutatkozásával, az itt megszerzett tapasztalatokkal, és az oktatói visszajelzések, reflexiók alapján fejlesztjük a további kurzusokat. |
© 2022 Széchenyi István Egyetem |
Vissza a tetejére! |