![]() | ||||||||||||||||||||
RRF-2.1.2-21-2022-00028 Gyakorlatorientált képzések infrastrukturális- és készségfejlesztése a Széchenyi István Egyetemen | ||||||||||||||||||||
Eddig elért eredmények2024. május 1. - 2025. április 30.A projekt első szakában elindult a pályázatban vállalt feladatok megvalósítása. Az eredményeket a pályázatban megfogalmazott célterületek szerint összegezzük az alábbiakban. Tartalom
C főtevékenységOktatásmódszertani fejlesztésekC-Tudástáralkalmazásához segítséget nyújtsunk. Az oktatói gyakorlatok bemutatása egyúttal hozzájárul az oktatók pedagógiai repertoárjának bővítéséhez és hatékonyabb oktatási stratégiák kialakításához. Ennek megvalósítására a szelearning felületen tudásmegosztó kurzust hoztunk létre Módszertani jógyakorlatok a Széchenyi István Egyetemen címen, melybe minden egyetemi oktató hallgatóként felvételre került. 2024. május – 2025. április között bemutatott jógyakorlatok karonként:
C-Kollégák képzéseFő feladatunk: tevékenységközpontú, a hallgatói aktivitást támogató offline és online tanulási környezetben megvalósuló módszerek bemutatása a kollégáknak, melyek biztosítják az együttműködést, a közös gondolkodást, a problémamegoldást, a kreativitás fejlesztését. 2024. május – 2025. április között megvalósult jelenléti kurzusok:
2024. május – 2025. április között megvalósult online kurzusok:
A mintatantervek átvilágítása, optimalizálása – Kari fejlesztésekSzakok tartalmi átvilágításaA projekt indulásától kezdve ez idáig a szakátvilágítás 1-5. körében részt vevő oktatók száma 147 fő, adminisztrátorok száma 21 fő, összesen 168 fő, közülük többen több szak átvilágításában is szerepet vállaltak. Közülük 82 fő részt vett minimum egy, e projekt keretében szervezett oktatásmódszertani kurzuson is. A jelenlegi beszámolási időszakra eső 3-5. körben résztvevő szakok száma 14 db (5 alapszak + 9 mesterszak).
A 2024. május 1. - 2025. ápr. 9-ig lezajlott Szenátusi Ülések határozatai alapján a szakátvilágításban részt vett szakokra vonatkozóan:
A gyakorlatorientált oktatás elengedhetetlen részeként szakspecifikus eszköz- és anyagbeszerzésekA beszámolási időszakban a korábban megtervezett eszközbeszerzési csoportok kerültek véglegesítésre. Öt nyílt EU-s, kettő pedig nemzeti közbeszerzési kiírásra. A csoportok kialakítása során, egyrészt a szakmai közelséget, másrészt a forgalmazók lehetséges érdeklődési körét vettük figyelembe, így elkerülve azt, hogy olyan csoportokat hozzunk létre, amire nem lesz ajánlattevő. Mind a hét csoportra elkészült a közbeszerzési dokumentáció. Megtörtént az Irányító Hatóság ellenőrzése, valamint az előzetes piaci konzultáció is lezárult. A nemzeti közbeszerzés keretében kiírt beszerzésre már az ajánlattételek, és a nyertes pályázó kiválasztása is megtörtént. Nemzetközi akkreditáció előkészítése az angol nyelvű szakokonAACSB akkreditáció A 2024. május és 2025. április közötti időszakban a Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar folytatta az AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business) nemzetközi akkreditációs folyamatra való felkészülést. A cél, hogy a Kar működését, oktatási és kutatási tevékenységét a nemzetközi sztenderdek mentén fejlessze, és ezáltal tovább erősítse szakmai elismertségét és nemzetközi jelenlétét. A felkészülés egyik mérföldköveként véglegesítésre került az oktatói minősítési rendszer, amely az egyetemi HR Kézikönyv 10. számú mellékletében kapott helyet. A szabályozás célja az átlátható, szakmai alapú minősítési rendszer megteremtése a négy minősítési kategóriában. Emellett kialakításra került a publikációs teljesítmény értékelésének rendszere is, amely az Australian Business Deans Council (ABDC) által kiadott preferált folyóiratlistát alkalmazza benchmarkként. Ez a keretrendszer támogatja a tudományos kiválóságot és hozzájárul a kutatási tevékenység nemzetközi mérhetőségéhez. A Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar 2025. január 1-jétől hivatalosan is tagja az AACSB nemzetközi szervezetének. A folyamat következő szakaszában elkészül a Business Unit of Accreditation Application dokumentum, amely az akkreditációra jelentkező szervezeti egység részletes bemutatását tartalmazza, valamint az Eligibility Application, amely a jogosultsági feltételeknek való megfelelést rögzíti. A dokumentumok benyújtásának határideje: 2025. május 11. illetve 2025. augusztus 29. ABET akkreditáció A 2024. május és 2025. április közötti időszakban az ABET 2025-2026-os akkreditációs eljárásában a Széchenyi István Egyetem három karának öt angol nyelvű szakja indult el és kezdte meg az eljárás első lépéseként meghatározott Readiness Review Reportok elkészítését az alábbiak szerint: Építész- és Építőmérnöki Kar:
Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kar:
Audi Hungaria Járműmérnöki Kar:
Az öt szak elkészült anyagait 2024. szeptember 26-án nyújtotta be az intézmény az akkreditáló szerv felé (a 2024. október 1-i megadott határidő előtt) áttekintésre, melyek elbírálásáról 2024. december 18. napján kaptunk hivatalos visszajelzést az ABET részéről. Az akkreditáló szerv visszajelzését követően két szak (Civil Engineering BSc és Infrastructure – Civil Engineering MSc) folytatta az akkreditációs folyamatot a 2025/2026-os ciklusban a Self-Study Reportok elkészítésével 2025. július 1. határidővel, míg a fennmaradó 3 szak, kiegészülve a Logistics Engineering BSc szakkal a 2026/2027-es ciklusban újra benyújtja a jelentkezést és elkészíti a Readiness Review Reporokat 2025. szeptember 1. határidőig. Az ABET akkreditációs folyamat segítése okán az Egyetem felsővezetésének jóváhagyásával akkreditációs tanácsadási szolgáltatások igénybevétele tárgyában szerződést kötött a Széchenyi István Egyetem az ABET Bridge akkreditációs tanácsadó szervvel, ezzel segítve a folyamatban résztvevő szakokat. A szerződés keretében igénybe venni tervezett akkreditációs tanácsadói szolgáltatások finanszírozása az RRF-2.1.2-21-2022-00028 azonosítószámú projektből valósul meg. Az intézmény ABET Bridge vonatkozásában benyújtott egyedi mentességi kérelmét a projektkezelő szerv pozitívan támogatta. A 2026-2027-es akkreditációs eljárásban az következő szakok indulnak el. A szakokat értékelő bizottság az Engineering Accreditaton Committee (EAC) lesz: Építész- és Építőmérnöki Kar:
Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kar:
Audi Hungaria Járműmérnöki Kar:
Nemzetközi marketing – RangsorszolgáltatásokA pályázati vállalásoknak megfelelően folyamatosan mérjük az egyetemet a nemzetközi rangsorokban is, és meghatározzuk a kapcsolódó teendőket és fejlesztési területeket. Nemzetközi ragsorokban a SZE 2024/2025-ös évi eredményeit az alábbi táblázat foglalja össze:
Fablab mint digitális alkotóműhely és digitális készségfejlesztésA jelen beszámolási időszakban folytatódott a Mobilisben kialakított egyetemi oktatók és hallgatók számára elérhető FabLabben a rendelkezésre álló eszközállomány teljeskörű használata. A nyitvatartási időben a hallgatók rendszeresen felkeresték és látogatták a helyszínt az elérhető infrastruktúra és eszközpark kapcsán. A FabLab helyet biztosított egyetemi kurzusoknak, tantárgyak helyszíne volt, másrészt a FabLab által meghirdetett kurzusokon is részt vettek a hallgatók. A beszámolási időszakban az informatika szakos hallgatók (közel 140 fő) kapott betekintést a FabLab működésébe, a képzési lehetőségek bemutatásába. 2024 szeptemberében a Fablab az építészmérnök hallgatók egy hetes alkotóhetének képzési és kiállítási helyszíne volt, közel 70 fő részvételével. 2024 őszétől kezdődően rendszeres 3D tervezéssel és nyomtatással, lézervágással és robotikával kapcsolatos workshopok zajlottak a digitális alkotóműhelyben az egyetem mérnök- informatikus és egyéb műszaki képzésben résztvevő hallgatóival (járműmérnök, gépészmérnök, villamosmérnök), ahol alapszinten megismerkedtek a 3D tervezőprogrammal, a 3D nyomtatás technológiájával, alapvető programozásokkal (Arduino, Lego EV3) és a lézervágás technológiájával. A workshopokon 25 fő vett részt. Az Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Karának első éves tanító szakos hallgatói látogatták a FabLabet, ahol kiscsoportos szakmai foglalkozásokon ismerték meg az alkotópedagógia módszereit, eszközeit, pedagógiai lehetőségeit a FabLab infrastruktúráját felhasználva, illetve hospitáláson vehettek részt digitális kultúra órán 44 fővel. Az AH Járműmérnök Kar hallgatóival és oktatóival közösen, az egyetemi járműmérnök képzésben is projekt helyszíne volt a FabLab: az ún. Capstone3 projektekben három alkalommal biztosított helyet a tér a komplex projekt-munkáknak, melyen 13 hallgató vett részt. Ezen kívül a Gépek tervezése tanszék laborfoglalkozásainak is helyet biztosítottunk, melyen 101 hallgató vett részt. Az alkotóműhelyben zajlottak a PLC programozás foglalkozások 2024. szeptemberétől, melyen alkalmanként közel 20 fő vett részt, így összesen 465 fő regisztrált a jelenléti íven. Ezen kívül az Informatika tanszék CAX technológiák kurzusai 37 fővel, ahol a hallgatók használták a Mobilis által biztosított infrastruktúrát. Az egyetemi hőtanelőadások, illetve azok gyakorlati szemléltetésére is több alkalommal került sor a laborban. A beszámolási időszakban digitális tervezéssel és nyomtatással, lézervágással, illetve egyéb programozással kapcsolatos kurzusok, workshopok szervezése és lebonyolítása zajlott egyetemi hallgatók, elsősorban mérnök- és építészhallgatók számára. Másrészt kompetenciafejlesztést elősegítő tréningek kerültek megszervezésre, amelyek módszertanilag alapozták meg és egészítették ki a hallgatók meglévő tudásanyagát. A beszámolás időszakban összesen 122 alkalommal használták egyetemi hallgatók különféle programokon a FabLab infrastruktúrát, és összesen 1142 fő vett részt ezeken a szakmai programok. Tangazdaság-MódszertanAz elmúlt években a tangazdaság elérte a hazai nagygazdaságok műszaki színvonalát, ami nagyban támogatja a hallgatók korszerű gyakorlati képzését, akiket helyben szakemberek segítenek. Ugyanakkor, az infrastruktúra kihasználásához is sok hallgató bevonására van szükség. A tangazdaságban van szarvasmarha modellistálló, ahol precíziós takarmányozás tervezés, például fermentált abrak emészthetőség vizsgálata zajlik. 2024-től már legeltetéses állattartásba is vontak be hallgatók részvételéve okos megoldásokat, mint például a levegő-monitorozás.A növénytermesztés területén kisparcellás fajtakísérletek zajlanak, talajtani vizsgálatokat és talajtérképezés, szenzoros mérések alapján precíziós növénytermesztést végeznek. A smartfarm projektek (drónok, térinformatika, automatizáció) nagyon érdekli a hallgatókat, látványosan több diák van jelen folyamatosan a tangazdaságban. A hallgatók részvételével a tangazdaságban megvalósuló gyakorlati témák bevonására az oktatásba a tantárgyak tematikáját és szakok tantervet is megváltoztatták. 2024-től a következő tárgyak kötelező része a tangazdasági gyakorlat: Általános növénykórtan I., Geographic information system, Hetesi gyakorlat I., Minőségi állati eredetű termék előállítása, Növényvédelem technológiai alapjai, Növényvédelmi állattan, Precíziós állattenyésztés, Részletes állattenyésztéstan II. (monogasztrikusok), Részletes takarmányozástan, Sertés- és baromfitenyésztés, Takarmányozástan alapjai, Térinformatika. A precíziós témák megjelenése óta nagy a hallgató érdeklődés. Számos hallgatói projekt, TDK, diplomamunka készül. A hallgatói visszajelzések nagyon jók, a képzések híre is nagyon jó, az első helyes jelentkezések száma 2024-re megduplázódott, miközben a mezőgazdasági szakokra országosan jelentkezők száma csökkent. Oktatási szimulációA vizsgált időszak első felében került sor a „Képzők képzése” oktatói tréning megszervezésére, a toborzás lebonyolítására, promóciós anyagok készítésére, figyelemfelkeltő tájékoztató előadás tartására és az egyetemi Karokkal való egyeztetésre a támogatandó résztvevők kiválasztását illetően – biztosítva, hogy a tananyagfejlesztések már az új tantervreformmal is összhangban legyenek. A tréning 2025. január 16-án lezajlott, ezen az Egyetemről 15 oktató vett rész, 5 egyetemi karról. A tréning keretében ‒ saját korábbi ezirányú oktatási tapasztalatainkat és a kialakított know how-t átadva ‒ megismertettük az egyetemi kollégákkal a szimulációs esettanulmányok módszertanát, javasolt alkalmazási módját az oktatásban, illetve azt, hogyan alakítsák ki saját esettanulmányukat. A tréninget követő mentorálási folyamatban 15 oktató vett részt, mely során 13 szimulációs keretmodell került kialakításra. A létrehozott tananyagok közvetlenül 10 (közvetve jóval több, mivel más szakokon is szerepel sok tárgy) egyetemi szak oktatásához kapcsolódnak és a projekt-alapú oktatás koncepciójához is jól illeszkednek. A képzéstől függetlenül a szimulációs oktatási módszert a 2024-es évben (tavaszi és őszi félévben is), pilot jelleggel a Pénzügyi menedzsment a gyakorlatban tárgy keretében (Gazdálkodási és Menedzsment szak), ill. a szakirányú továbbképzésben (Controlling szakközgazdász, MBA Executive Menedzser) is alkalmaztuk. Digitális infrastruktúra fejlesztéseAz RRF projekt központ informatikai fejlesztésének részeként az alábbi fejlesztések valósultak meg a beszámolási időszakban. Számítógépes kabinetek kialakítása: Szállításra került 257db számítógép monitorral a számítógépes tantermekhez. A szállítás 2024. júniusban történt, a számítógépek egy része a nyári szünetben üzembe helyezésre került, 2025. februárban került beüzemelésre az utolsó 40 db számítógép. Könyvtári terminálok felújítása: 282 db AIO PC szállításra került és 2024. augusztusban a könyvtárban beüzemelésre kerültek az eszközök. Oktatói és alkalmazotti számítógépek: 388 db notebook és 368 db monitor érkezett 2024. júniusban és ezek folyamatosan kerültek átadásra és beüzemelésre a szolgáltató szervezeteknél. Hálózatbővítés: A Wifi hálózat korszerűsítése megvalósult, 284 db Wifi Access-Point és 6 db hálózati eszköz (switch) került szállításra 2024. májusban. D főtevékenységAz oktatás minőségének és hatékonyságának fokozására, a lemorzsolódás csökkentésére, a tehetséges fiatalok támogatására elkészült az oktatók számára egy olyan tudástár, mely az oktatók számára online formában és nyomtatott példányban is rendelkezésre áll. Elkészült a módszertani kézikönyv lapozható változata is. D - Kollégák képzése Célunk az oktatóink pedagógiai, módszertani és digitális kompetenciáinak fejlesztése. A felsőoktatásba beépíteni azokat a pedagógiai elméleteket és módszertant, amellyel a digitális kultúra fiataljait motiválni tudjuk, hatékonyan segítjük a tanulási folyamataikat és ezáltal csökkentjük a lemorzsolódást. 2024. május – 2025. április között megvalósult jelenléti kurzusok (össz.: 304 fő):
2024. május – 2025. április között megvalósult online kurzusok:
2025. április 16-i összegzés szerint a képzésben részt vettek száma:
| ||||||||||||||||||||
© 2025 Széchenyi István Egyetem | ||||||||||||||||||||
Vissza a tetejére! |