Széchenyi Terv Plusz Magyarország Kormánya és az Európai Unió Finanszírozásával a Széchenyi István Egyetemen
RRF-2.1.2-21-2022-00028 Gyakorlatorientált képzések infrastrukturális- és készségfejlesztése a Széchenyi István Egyetemen

Eddig elért eredmények

2024. május 1. - 2025. április 30.

A projekt első szakában elindult a pályázatban vállalt feladatok megvalósítása. Az eredményeket a pályázatban megfogalmazott célterületek szerint összegezzük az alábbiakban.

Tartalom

C főtevékenység

Oktatásmódszertani fejlesztések

C-Tudástár

alkalmazásához segítséget nyújtsunk. Az oktatói gyakorlatok bemutatása egyúttal hozzájárul az oktatók pedagógiai repertoárjának bővítéséhez és hatékonyabb oktatási stratégiák kialakításához. Ennek megvalósítására a szelearning felületen tudásmegosztó kurzust hoztunk létre Módszertani jógyakorlatok a Széchenyi István Egyetemen címen, melybe minden egyetemi oktató hallgatóként felvételre került.

2024. május – 2025. április között bemutatott jógyakorlatok karonként:

  • AKMK3,
  • ÉÉKK4,
  • GIVK 2,
  • KGyK8

C-Kollégák képzése

Fő feladatunk: tevékenységközpontú, a hallgatói aktivitást támogató offline és online tanulási környezetben megvalósuló módszerek bemutatása a kollégáknak, melyek biztosítják az együttműködést, a közös gondolkodást, a problémamegoldást, a kreativitás fejlesztését.

2024. május – 2025. április között megvalósult jelenléti kurzusok:

  • 2024. május 13. Kutatói kompetencia fejlesztő tréning (9 fő)
  • 2024. május 17. Moodle felület általános használata (7 fő)
  • 2024. május 24. Gamifikáció (12 fő)
  • 2024. május 31. Flipped Classroom (8 fő)
  • 2024. november 22. E-learning rendszerek proszemináriuma (20 fő)
  • 2025. január 21. Jógyakorlatokat bemutató szakmai nap (34 fő)
  • 2025. január 23. Dinamikus prezentációk (13 fő)
  • 2025. január 24. SPSS program használata (21 fő)

2024. május – 2025. április között megvalósult online kurzusok:

  • Technológiai ismeret: Wakelet felület bemutatása (12 regisztrált/6 elvégezte)
  • MOOC kurzus fejlesztése (8 regisztrált/2 elvégezte)
  • Tanítás-tanulás a felsőoktatásban mesterséges intelligenciával (26 regisztrált/12 elvégezte)
  • Interaktív értékelés és jelenlét nyilvántartás a SZECAT rendszerrel (77 regisztrált/41 elvégezte)

A mintatantervek átvilágítása, optimalizálása – Kari fejlesztések

Szakok tartalmi átvilágítása

A projekt indulásától kezdve ez idáig a szakátvilágítás 1-5. körében részt vevő oktatók száma 147 fő, adminisztrátorok száma 21 fő, összesen 168 fő, közülük többen több szak átvilágításában is szerepet vállaltak. Közülük 82 fő részt vett minimum egy, e projekt keretében szervezett oktatásmódszertani kurzuson is.

A jelenlegi beszámolási időszakra eső 3-5. körben résztvevő szakok száma 14 db (5 alapszak + 9 mesterszak).

  • A szakátvilágítás 3. körében, 2024. jan. 1. - jún. 30. között 3 alapszak, 6 mesterszak átvilágítása történt meg: vidékfejlesztési agrármérnök alapszak, építőmérnöki alapszak, járműmérnöki alapszak, állattenyésztő mérnök mesterszak, járműmérnök mesterszak, mechatronikai mérnök mesterszak, villamosmérnöki mesterszak, építész mesterszak. A résztvevő kollégák száma: 48 fő.í
  • A szakátvilágítás 4. körében, 2024. júl. 1. – dec. 31. között 2 alapszak átvilágítása történt meg: élelmiszermérnök alapszak, ápolás és betegellátás alapszak. A résztvevő kollégák száma: 9 fő.
  • A szakátvilágítás 5. körében, 2025. jan. 1. – jún. 30. között 3 mesterszak átvilágítása van folyamatban: ESG – Környezeti, Társadalmi és Irányítási szakember mesterszak, gazdaságinformatikus mesterszak, közlekedésmérnök mesterszak. A résztvevő kollégák száma: 14 fő.

A 2024. május 1. - 2025. ápr. 9-ig lezajlott Szenátusi Ülések határozatai alapján a szakátvilágításban részt vett szakokra vonatkozóan:

  • Új mintatanterv készült: 17 szak esetében
  • Mintatanterv módosítás zajlott a képzésfejlesztéshez szorosan kapcsolódóan: 23 szakon, összesen 34 esetben
  • Létrehozott új tantárgyak száma: 156
  • Kreditmódosítás miatt létrejött út tantárgyak száma: 30
  • Krediten kívüli adataikban (számonkérés, óraszám stb.) módosított tantárgyak száma: 20

A gyakorlatorientált oktatás elengedhetetlen részeként szakspecifikus eszköz- és anyagbeszerzések

A beszámolási időszakban a korábban megtervezett eszközbeszerzési csoportok kerültek véglegesítésre. Öt nyílt EU-s, kettő pedig nemzeti közbeszerzési kiírásra. A csoportok kialakítása során, egyrészt a szakmai közelséget, másrészt a forgalmazók lehetséges érdeklődési körét vettük figyelembe, így elkerülve azt, hogy olyan csoportokat hozzunk létre, amire nem lesz ajánlattevő.

Mind a hét csoportra elkészült a közbeszerzési dokumentáció. Megtörtént az Irányító Hatóság ellenőrzése, valamint az előzetes piaci konzultáció is lezárult. A nemzeti közbeszerzés keretében kiírt beszerzésre már az ajánlattételek, és a nyertes pályázó kiválasztása is megtörtént.

Nemzetközi akkreditáció előkészítése az angol nyelvű szakokon

AACSB akkreditáció

A 2024. május és 2025. április közötti időszakban a Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar folytatta az AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business) nemzetközi akkreditációs folyamatra való felkészülést. A cél, hogy a Kar működését, oktatási és kutatási tevékenységét a nemzetközi sztenderdek mentén fejlessze, és ezáltal tovább erősítse szakmai elismertségét és nemzetközi jelenlétét.

A felkészülés egyik mérföldköveként véglegesítésre került az oktatói minősítési rendszer, amely az egyetemi HR Kézikönyv 10. számú mellékletében kapott helyet. A szabályozás célja az átlátható, szakmai alapú minősítési rendszer megteremtése a négy minősítési kategóriában. Emellett kialakításra került a publikációs teljesítmény értékelésének rendszere is, amely az Australian Business Deans Council (ABDC) által kiadott preferált folyóiratlistát alkalmazza benchmarkként. Ez a keretrendszer támogatja a tudományos kiválóságot és hozzájárul a kutatási tevékenység nemzetközi mérhetőségéhez.

A Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar 2025. január 1-jétől hivatalosan is tagja az AACSB nemzetközi szervezetének. A folyamat következő szakaszában elkészül a Business Unit of Accreditation Application dokumentum, amely az akkreditációra jelentkező szervezeti egység részletes bemutatását tartalmazza, valamint az Eligibility Application, amely a jogosultsági feltételeknek való megfelelést rögzíti. A dokumentumok benyújtásának határideje: 2025. május 11. illetve 2025. augusztus 29.

ABET akkreditáció

A 2024. május és 2025. április közötti időszakban az ABET 2025-2026-os akkreditációs eljárásában a Széchenyi István Egyetem három karának öt angol nyelvű szakja indult el és kezdte meg az eljárás első lépéseként meghatározott Readiness Review Reportok elkészítését az alábbiak szerint:

Építész- és Építőmérnöki Kar:

  • Civil Engineering BSc
  • Infrastructure – Civil Engineering MSc

Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kar:

  • Food Engineering BSc
  • Agricultural Engineering BSc

Audi Hungaria Járműmérnöki Kar:

  • Vehicle Engineering BSc

Az öt szak elkészült anyagait 2024. szeptember 26-án nyújtotta be az intézmény az akkreditáló szerv felé (a 2024. október 1-i megadott határidő előtt) áttekintésre, melyek elbírálásáról 2024. december 18. napján kaptunk hivatalos visszajelzést az ABET részéről.

Az akkreditáló szerv visszajelzését követően két szak (Civil Engineering BSc és Infrastructure – Civil Engineering MSc) folytatta az akkreditációs folyamatot a 2025/2026-os ciklusban a Self-Study Reportok elkészítésével 2025. július 1. határidővel, míg a fennmaradó 3 szak, kiegészülve a Logistics Engineering BSc szakkal a 2026/2027-es ciklusban újra benyújtja a jelentkezést és elkészíti a Readiness Review Reporokat 2025. szeptember 1. határidőig.

Az ABET akkreditációs folyamat segítése okán az Egyetem felsővezetésének jóváhagyásával akkreditációs tanácsadási szolgáltatások igénybevétele tárgyában szerződést kötött a Széchenyi István Egyetem az ABET Bridge akkreditációs tanácsadó szervvel, ezzel segítve a folyamatban résztvevő szakokat. A szerződés keretében igénybe venni tervezett akkreditációs tanácsadói szolgáltatások finanszírozása az RRF-2.1.2-21-2022-00028 azonosítószámú projektből valósul meg. Az intézmény ABET Bridge vonatkozásában benyújtott egyedi mentességi kérelmét a projektkezelő szerv pozitívan támogatta.

A 2026-2027-es akkreditációs eljárásban az következő szakok indulnak el. A szakokat értékelő bizottság az Engineering Accreditaton Committee (EAC) lesz:

Építész- és Építőmérnöki Kar:

  • Civil Engineering BSc
  • Infrastructure – Civil Engineering MSc

Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kar:

  • Food Engineering BSc
  • Agricultural Engineering BSc

Audi Hungaria Járműmérnöki Kar:

  • Vehicle Engineering BSc
  • Logistics Engineering BSc

Nemzetközi marketing – Rangsorszolgáltatások

A pályázati vállalásoknak megfelelően folyamatosan mérjük az egyetemet a nemzetközi rangsorokban is, és meghatározzuk a kapcsolódó teendőket és fejlesztési területeket. Nemzetközi ragsorokban a SZE 2024/2025-ös évi eredményeit az alábbi táblázat foglalja össze:

Rangsor neve2024/2025 évi helyezések száma
QS WUR#1001- 1200 (1503 ranked institutions)
QS EUROPE#382 (684 ranked institutions)
QS WUR Sustainability#889 (1751 ranked institutions)
#388 Environmental
#547 Equality
#354 Governance
THE WUR#1501+ (1904 ranked institutions)
THE WUR by SUBJECT#601-800 Business and Economics (990 ranked institutions)
THE Impact Ranking#601-800 (1963 ranked institutions)

Fablab mint digitális alkotóműhely és digitális készségfejlesztés

A jelen beszámolási időszakban folytatódott a Mobilisben kialakított egyetemi oktatók és hallgatók számára elérhető FabLabben a rendelkezésre álló eszközállomány teljeskörű használata. A nyitvatartási időben a hallgatók rendszeresen felkeresték és látogatták a helyszínt az elérhető infrastruktúra és eszközpark kapcsán. A FabLab helyet biztosított egyetemi kurzusoknak, tantárgyak helyszíne volt, másrészt a FabLab által meghirdetett kurzusokon is részt vettek a hallgatók.

A beszámolási időszakban az informatika szakos hallgatók (közel 140 fő) kapott betekintést a FabLab működésébe, a képzési lehetőségek bemutatásába. 2024 szeptemberében a Fablab az építészmérnök hallgatók egy hetes alkotóhetének képzési és kiállítási helyszíne volt, közel 70 fő részvételével. 2024 őszétől kezdődően rendszeres 3D tervezéssel és nyomtatással, lézervágással és robotikával kapcsolatos workshopok zajlottak a digitális alkotóműhelyben az egyetem mérnök- informatikus és egyéb műszaki képzésben résztvevő hallgatóival (járműmérnök, gépészmérnök, villamosmérnök), ahol alapszinten megismerkedtek a 3D tervezőprogrammal, a 3D nyomtatás technológiájával, alapvető programozásokkal (Arduino, Lego EV3) és a lézervágás technológiájával. A workshopokon 25 fő vett részt.

Az Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Karának első éves tanító szakos hallgatói látogatták a FabLabet, ahol kiscsoportos szakmai foglalkozásokon ismerték meg az alkotópedagógia módszereit, eszközeit, pedagógiai lehetőségeit a FabLab infrastruktúráját felhasználva, illetve hospitáláson vehettek részt digitális kultúra órán 44 fővel.

Az AH Járműmérnök Kar hallgatóival és oktatóival közösen, az egyetemi járműmérnök képzésben is projekt helyszíne volt a FabLab: az ún. Capstone3 projektekben három alkalommal biztosított helyet a tér a komplex projekt-munkáknak, melyen 13 hallgató vett részt. Ezen kívül a Gépek tervezése tanszék laborfoglalkozásainak is helyet biztosítottunk, melyen 101 hallgató vett részt. Az alkotóműhelyben zajlottak a PLC programozás foglalkozások 2024. szeptemberétől, melyen alkalmanként közel 20 fő vett részt, így összesen 465 fő regisztrált a jelenléti íven. Ezen kívül az Informatika tanszék CAX technológiák kurzusai 37 fővel, ahol a hallgatók használták a Mobilis által biztosított infrastruktúrát. Az egyetemi hőtanelőadások, illetve azok gyakorlati szemléltetésére is több alkalommal került sor a laborban.

A beszámolási időszakban digitális tervezéssel és nyomtatással, lézervágással, illetve egyéb programozással kapcsolatos kurzusok, workshopok szervezése és lebonyolítása zajlott egyetemi hallgatók, elsősorban mérnök- és építészhallgatók számára. Másrészt kompetenciafejlesztést elősegítő tréningek kerültek megszervezésre, amelyek módszertanilag alapozták meg és egészítették ki a hallgatók meglévő tudásanyagát.

A beszámolás időszakban összesen 122 alkalommal használták egyetemi hallgatók különféle programokon a FabLab infrastruktúrát, és összesen 1142 fő vett részt ezeken a szakmai programok.

Tangazdaság-Módszertan

Az elmúlt években a tangazdaság elérte a hazai nagygazdaságok műszaki színvonalát, ami nagyban támogatja a hallgatók korszerű gyakorlati képzését, akiket helyben szakemberek segítenek. Ugyanakkor, az infrastruktúra kihasználásához is sok hallgató bevonására van szükség. A tangazdaságban van szarvasmarha modellistálló, ahol precíziós takarmányozás tervezés, például fermentált abrak emészthetőség vizsgálata zajlik. 2024-től már legeltetéses állattartásba is vontak be hallgatók részvételéve okos megoldásokat, mint például a levegő-monitorozás.A növénytermesztés területén kisparcellás fajtakísérletek zajlanak, talajtani vizsgálatokat és talajtérképezés, szenzoros mérések alapján precíziós növénytermesztést végeznek.

A smartfarm projektek (drónok, térinformatika, automatizáció) nagyon érdekli a hallgatókat, látványosan több diák van jelen folyamatosan a tangazdaságban. A hallgatók részvételével a tangazdaságban megvalósuló gyakorlati témák bevonására az oktatásba a tantárgyak tematikáját és szakok tantervet is megváltoztatták. 2024-től a következő tárgyak kötelező része a tangazdasági gyakorlat: Általános növénykórtan I., Geographic information system, Hetesi gyakorlat I., Minőségi állati eredetű termék előállítása, Növényvédelem technológiai alapjai, Növényvédelmi állattan, Precíziós állattenyésztés, Részletes állattenyésztéstan II. (monogasztrikusok), Részletes takarmányozástan, Sertés- és baromfitenyésztés, Takarmányozástan alapjai, Térinformatika.

A precíziós témák megjelenése óta nagy a hallgató érdeklődés. Számos hallgatói projekt, TDK, diplomamunka készül. A hallgatói visszajelzések nagyon jók, a képzések híre is nagyon jó, az első helyes jelentkezések száma 2024-re megduplázódott, miközben a mezőgazdasági szakokra országosan jelentkezők száma csökkent.

Oktatási szimuláció

A vizsgált időszak első felében került sor a „Képzők képzése” oktatói tréning megszervezésére, a toborzás lebonyolítására, promóciós anyagok készítésére, figyelemfelkeltő tájékoztató előadás tartására és az egyetemi Karokkal való egyeztetésre a támogatandó résztvevők kiválasztását illetően – biztosítva, hogy a tananyagfejlesztések már az új tantervreformmal is összhangban legyenek. A tréning 2025. január 16-án lezajlott, ezen az Egyetemről 15 oktató vett rész, 5 egyetemi karról. A tréning keretében ‒ saját korábbi ezirányú oktatási tapasztalatainkat és a kialakított know how-t átadva ‒ megismertettük az egyetemi kollégákkal a szimulációs esettanulmányok módszertanát, javasolt alkalmazási módját az oktatásban, illetve azt, hogyan alakítsák ki saját esettanulmányukat. A tréninget követő mentorálási folyamatban 15 oktató vett részt, mely során 13 szimulációs keretmodell került kialakításra. A létrehozott tananyagok közvetlenül 10 (közvetve jóval több, mivel más szakokon is szerepel sok tárgy) egyetemi szak oktatásához kapcsolódnak és a projekt-alapú oktatás koncepciójához is jól illeszkednek. A képzéstől függetlenül a szimulációs oktatási módszert a 2024-es évben (tavaszi és őszi félévben is), pilot jelleggel a Pénzügyi menedzsment a gyakorlatban tárgy keretében (Gazdálkodási és Menedzsment szak), ill. a szakirányú továbbképzésben (Controlling szakközgazdász, MBA Executive Menedzser) is alkalmaztuk.

Digitális infrastruktúra fejlesztése

Az RRF projekt központ informatikai fejlesztésének részeként az alábbi fejlesztések valósultak meg a beszámolási időszakban.

Számítógépes kabinetek kialakítása: Szállításra került 257db számítógép monitorral a számítógépes tantermekhez. A szállítás 2024. júniusban történt, a számítógépek egy része a nyári szünetben üzembe helyezésre került, 2025. februárban került beüzemelésre az utolsó 40 db számítógép.

Könyvtári terminálok felújítása: 282 db AIO PC szállításra került és 2024. augusztusban a könyvtárban beüzemelésre kerültek az eszközök.

Oktatói és alkalmazotti számítógépek: 388 db notebook és 368 db monitor érkezett 2024. júniusban és ezek folyamatosan kerültek átadásra és beüzemelésre a szolgáltató szervezeteknél.

Hálózatbővítés: A Wifi hálózat korszerűsítése megvalósult, 284 db Wifi Access-Point és 6 db hálózati eszköz (switch) került szállításra 2024. májusban.

D főtevékenység

Az oktatás minőségének és hatékonyságának fokozására, a lemorzsolódás csökkentésére, a tehetséges fiatalok támogatására elkészült az oktatók számára egy olyan tudástár, mely az oktatók számára online formában és nyomtatott példányban is rendelkezésre áll. Elkészült a módszertani kézikönyv lapozható változata is.

D - Kollégák képzése

Célunk az oktatóink pedagógiai, módszertani és digitális kompetenciáinak fejlesztése. A felsőoktatásba beépíteni azokat a pedagógiai elméleteket és módszertant, amellyel a digitális kultúra fiataljait motiválni tudjuk, hatékonyan segítjük a tanulási folyamataikat és ezáltal csökkentjük a lemorzsolódást.

2024. május – 2025. április között megvalósult jelenléti kurzusok (össz.: 304 fő):

  • 2024. május 21. Hatékony tanítási-tanulási folyamat projektszemlélettel (19 fő)
  • 2024. június 24. Projektmenedzsment (29 fő)
  • 2024. augusztus 26-27. Mit tehetek a hallgatók mentális megerősítése érdekében? (10 fő)
  • 2024. augusztus 28. Sajátos nevelési igényű hallgatók a felsőoktatásban. (9 fő)
  • 2024. augusztus 29. Nemzetköziesítés és interkultúrális kommunikáció: oktatás, tanulás különböző kultúrákból érkező hallgatói csoportokban (11 fő)
  • 2024. augusztus 29. Projektalkotó műhelymunka (10 fő)
  • 2024. augusztus 30. Közösségépítés módszerei és lehetőségei a mai felsőoktatásban (6 fő)
  • 2024. augusztus 30. Projektmenedzsment (12 fő)
  • 2024. október 18. Kooperatív technikák (7 fő)
  • 2024. november 15. Projektalkotó Műhelymunka (19 fő)
  • 2024. december 13. Szakmai kompetenciafejlesztő tréning (meseterápiás foglalkozás) (11 fő)
  • 2025. január 16. HPP Lessons Learning Workshop (25 fő)
  • 2025. január 16. Szimulációs tréning (15 fő)
  • 2025. január 22. " Őrzők, vigyázzatok a strázsán!"- És az őrzőkre ki vigyáz???! Tréning a kiégés megelőzéséért - elméletben és gyakorlatban - (10 fő)
  • 2025. január 28. Gépészet, Specializált gép- és járműgyártás, Elektronika és elektrotechnika - Módszertani délután (9 fő)
  • 2025. január 30. Képzésfejlesztési Konferencia (102 fő)

2024. május – 2025. április között megvalósult online kurzusok:

  • Interaktív előadások az egyetemen (13 regisztrált/3 elvégezte)
  • Oktatási folyamat tervezése a felsőoktatásban (11 regisztrált/5 elvégezte)
  • Szakfelelősi Onboarding (13 regisztrált/3 elvégezte)

2025. április 16-i összegzés szerint a képzésben részt vettek száma:

  • C főtevékenység (minden kolléga egyszer szerepel): 254
  • D főtevékenység (minden kolléga egyszer szerepel): 305
  • Kezdetektől eddig megvalósult összes jelenléti részvétel: 707
  • Kezdetektől eddig megvalósult összes online részvétel: 474
© 2025 Széchenyi István Egyetem
Vissza a tetejére!