![]() | ||||||||||||||||||||
RRF-2.1.2-21-2022-00028 Gyakorlatorientált képzések infrastrukturális- és készségfejlesztése a Széchenyi István Egyetemen | ||||||||||||||||||||
Eddig elért eredmények2022. október 31. - 2024. április 30.A projekt első szakában elindult a pályázatban vállalt feladatok megvalósítása. Az eredményeket a pályázatban megfogalmazott célterületek szerint összegezzük az alábbiakban. Tartalom
C főtevékenységOktatásmódszertani fejlesztésekC-Tudástár (jó gyakorlatok összegyűjtése saját kollégáktól)Jógyakorlatok bemutatásával célunk, hogy az oktatóknak egy-egy pedagógiai módszer gyakorlati alkalmazásához segítséget nyújtsunk. Az oktatói gyakorlatok bemutatása egyúttal hozzájárul az oktatók pedagógiai repertoárjának bővítéséhez és hatékonyabb oktatási stratégiák kialakításához. Ennek megvalósítására a szelearning felületen tudásmegosztó kurzust hoztunk létre Módszertani jógyakorlatok a Széchenyi István Egyetemen címen, melybe minden egyetemi oktató hallgatóként felvételre került. Eddig bemutatott jógyakorlatok karonként: AK: 12, DFK: 15, ESK 3, AHJK: 2, AKMK: 9, GIVK: 4. Az időszak alatt a digitális képzésekhez és a tanszéki jógyakorlatok bemutatásához kapcsolódóan az EIK kollégái szakmai támogatást nyújtottak a tartalmak megjelenítésére használt Moodle rendszer működtetésében. A jógyakorlatok megjelenítéséhez egy Moodle kurzus került kialakításra, amelynek elérhetősége központilag beállításra került minden oktató számára. A képzéshez érkező felhasználói problémák kezelése az egyetem központi hibajegykezelő rendszerében (help@sze.hu) folyamatosan megtörtént. C-Kollégák képzéseFő feladatunk: tevékenységközpontú, a hallgatói aktivitást támogató offline és online tanulási környezetben megvalósuló módszerek bemutatása a kollégáknak, melyek biztosítják az együttműködést, a közös gondolkodást, a problémamegoldást, a kreativitás fejlesztését. 2023. január – 2024. április között megvalósult jelenléti kurzusok (össz.: 137 fő):
2023. január – 2024. április között megvalósult online kurzusok (Összes regisztrált: 62, igazolást kapott: 16):
Megvalósult hallgatói képzések tanulásmódszertan (449 fő):
A mintatantervek átvilágítása, optimalizálása – Kari fejlesztésekSzakok tartalmi átvilágításaA szakátvilágítás eddigi 3 körében 21 alapszak, 1 osztatlan szak és 11 mesterszak vett részt, az alábbi felbontásban. A szakátvilágítás 1. körében, 2023. jan. 1. – jún. 30. között 10 alapszak és 2 mesterszak átvilágítása történt meg: járműmérnök angol nyelvű alapszak, tanító alapszak, gyógypedagógia alapszak, mezőgazdasági mérnöki alapszak, közlekedésmérnöki alapszak, mérnökinformatikus alapszak, gazdaságinformatikus alapszak, gazdálkodás és menedzsment alapszak, kereskedelem és marketing alapszak, ellátásilánc-menedzsment mesterszak, növényorvos mesterszak. Résztvevő kollégák száma: 84 fő. A szakátvilágítás 2. körében 2023. júl. 1. – dec. 31. között 8 alapszak, 1 osztatlan szak, 3 mesterszak átvilágítása történt meg: logisztikai mérnöki alapszak, nemzetközi tanulmányok alapszak, közöségszervezés alapszak, környezetmérnöki alapszak, építőmérnöki alapszak, villamosmérnöki alapszak, mechatronikai mérnöki alapszak, programtervező informatikus alapszak, agrármérnök osztatlan szak, logisztikai mérnöki mesterszak, marketing mesterszak, vezetés és szervezés mesterszak. Résztvevő kollégák száma: 100 fő. A szakátvilágítás 3. körében 2024. jan. 1. jún. 31. között 3 alapszak, 6 mesterszak átvilágítása folyamatban: vidékfejlesztési agrármérnök alapszak, építőmérnöki alapszak, járműmérnöki alapsszak, állattenyésztő mérnök mesterszak, járműmérnök mesterszak, mechatronikai mérnök mesterszak, villamosmérnöki mesterszak, építész mesterszak. Résztvevő kollégák száma: 48 fő. A 2023. jan. 1. – 2024. április 30. időszakban több körös egyeztetéssel elkészült az új típusú Tantárgy Tervező Lapok végleges változata, és erre alapozva kifejlesztésre került a tantargyweb alkalmazás, amelynek finomhangolása jelenleg is zajlik. A gyakorlatorientált oktatás elengedhetetlen részeként szakspecifikus eszköz- és anyagbeszerzésekA pályázat beadása óta változott műszaki és piaci információk alapján a beszámolási időszakban újratervezésre került a beszerzendő eszközök listája. Hét kar bevonásával kialakításra kerültek azok az eszközlisták, amelyek jól illeszkednek a képzésfejlesztésekhez, nagy prioritással kezelve a leginkább fejlesztendő képzési területeket. A folyamat során az egyes eszközök beszerzésének szakmai felelősei is kijelölésre kerültek, összesen 22 kolléga. Időközben megtörtént az egyes eszközökkel kapcsolatosan a közbeszerzéshez szükséges legalább két indikatív árajánlat beszerzése, valamint a beszerzendő eszközök specifikációinak definiálása. Ezt követően elkezdődött a közbeszerzési dokumentáció előkészítése. Kialakításra kerültek azok a csoportok, amelyek alapján a közbeszerzés során ajánlattevők várhatók. Nemzetközi akkreditáció előkészítése az angol nyelvű szakokonAACSB akkreditáció Az AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business) akkreditáció előkészítése során elkezdődött egy belső minőségbiztosítási rendszer kidolgozása a Kautz Gyula Gazdaságtudományi Karon, amely a gazdaságtudományi képzésről, illetve az akkreditációba bevont szakok működéséről ad visszajelzést. Meghatározásra került egy részletes ütemterv az önértékelési jelentés összeállításával kapcsolatban. Elkészült a 82 kari oktató angol nyelvű szakmai önéletrajza, egy rövidebb, illetve az egész szakmai életpályájukat nyomon követő részletesebb verzióban is. Megtörtént a kari erőforrások és az infrastruktúra széleskörű felülvizsgálata, amelynek keretében megkezdődött az AACSB-szabványok szerinti négy különböző kari oktatói minősítési kategória (Scholarly Academic, Practice Academic, Scholarly Practitioner, Instructional Practitioner) intézményi szintű szabályozási hátterének kidolgozása az oktatók tudományos és/vagy szakmai tevékenysége alapján. Ehhez kapcsolódóan a kar 2019-2023 közötti publikációs tevékenységének az elemzése is elkészült, azaz a vizsgált időszakban megjelent publikációkat különböző folyóiratlistákhoz rendeltük (pl. Finn lista, norvég lista, ABDC, AJR stb.), ezt követően a nemzetközi benchmarkok alapján meghatározásra került a preferált lista (ABDC lista, Australian Business Deans Council által kiadott rangsor) a publikációk értékelésére és a kutatási teljesítmény mérésére. Az AACSB-szabvány szerint meghatározásra kerültek az akkreditációba bevonásra kerülő szakok, azaz azok az alapszakok, ahol a gazdasági jellegű tárgyak (számvitel, közgazdaságtan, marketing, menedzsment, pénzügy, kvantitatív módszerek) az oklevél megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek min. 25%-át teszik ki, mesterszakon pedig min. 50%-át teszik ki. A szakos alapadatok rendszerezése is lezajlott pl. szakindítás éve, az oklevél kiadásához szükséges kreditek mennyisége, a képzési idő, az elmúlt 3 évben végzett hallgatók száma szakonként, a szakindítási engedélyek száma stb. Az akkreditáció egyéb irányelvei alapján megvizsgáltuk a kar társadalmi szerepvállalását, a harmadik missziós tevékenységét, valamint értékeltük a hallgatói és tanulástámogató szolgáltatások széles körét is. ABET akkreditáció A 2023. január - 2024. áprilisi időszakban három kar, az Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kar, az Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Kar, továbbá az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar kollégáival közösen megkezdődtek az ABET 2025-2026-os akkreditációs eljárásába történő jelentkezéssel és részvétellel kapcsolatos előkészületek. Az akkreditációs eljárás kezdését megelőző lépéseként egy ütemterv került létrehozásra, melyben az akkreditációs ciklus egyet lépései határidőkkel együtt kerültek feltüntetésre. A folyamat első lépéseként kijelölésre kerültek a 2025-2026-os akkreditációs ciklusban induló szakok, melyek 2024. október 1. határidőig elkészítik az akkreditációs folyamat első lépéseként meghatározott Readiness Review Reportot. Ezzel egyidőben 2023. decemberében az akkreditációs eljárásban érintett szakok kollégái elkészítették az eljárásban meghatározott sablon mintájára a szakmai önéletrajzaikat. Az akkreditációs eljárásban az alábbi szakok indultak el, az Engineering Accreditation Committe (EAC) keretében: Építész- és Építőmérnöki Karon a Civil Engineering BSc és az Infrastructure – Civil Engineering MSc, Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karon Food Engineering BSc és Agricultural Engineering BSc, Audi Hungaria Járműmérnöki Karon pedig a Vehicle Engineering BSc. Nemzetközi marketing – RangsorszolgáltatásokMagyarország „Keleti Nyitás” politikájával összhangban a Széchenyi István Egyetem nemzetköziesítési stratégiájának is fontos részét képezi a keleti régió országai, köztük Kína felé történő nyitás. E cél megvalósítása, és régióból történő hallgató toborzás fellendítése érdekében Egyetemünk kínai marketing kampányba kezdett. Fentiek mentén Egyetemünk a kínai Shanghai Join-Win Marketing Solution Co. Ltd. marketing céggel reklámtevékenység végzésére szóló szerződést kötöttünk a 2023-as évre. A promóciós csomag az alábbi szolgáltatásokat tartalmazta:
A nemzetközi marketing tevékenység további részeként Egyetemünk rendszeresen részt vesz hallgató toborzó vásárokon, nemzetközi konferenciákon, rangsor eseményeken személyesen, illetve online. A pályázati vállalásoknak megfelelően folyamatosan mérjük az egyetemet a nemzetközi rangsorokban is, és meghatározzuk a kapcsolódó teendőket és fejlesztési területeket. Nemzetközi ragsorokban a SZE 2023/2024-es évi eredményei
Fablab mint digitális alkotóműhely és digitális készségfejlesztésA beszámolási időszakban megkezdődött a Mobilisben kialakított egyetemi oktatók és hallgatók számára elérhető FabLabben a rendelkezésre álló eszközállomány teljeskörű használata. A nyitvatartási időben a hallgatók rendszeresen felkeresték és látogatták a helyszínt az elérhető infrastruktúra és eszközpark kapcsán helyet biztosított kurzusoknak, tantárgyak helyszíne volt, másrészt a meghirdetett kurzusokon is részt vettek a hallgatók. A beszámolási időszakban digitális tervezéssel és nyomtatással , illetve egyéb programozással, prototipizálással kapcsolatos kurzusok, workshopok szervezése és lebonyolítása zajlott egyetemi hallgatók, elsősorban mérnök- és építészhallgatók számára, másrészt kompetenciafejlesztést elősegítő tréningek kerültek megszervezésre, amelyek módszertanilag alapozták meg és egészítették ki a hallgatók meglévő tudásanyagát. Megkezdődtek a hallgatói prototípusgyártások, egyetemi hallgatók tudományos kutatási tevékenységét és diplomamunkáit támogattuk, illetve a gyakorlatorientált tudományos, műszaki szakok és képzések népszerűsítését célzó foglalkozásokat tartottunk havi rendszereséggel. Ezek témái: 3D tervezés- és nyomtatás, robotika, lézervágás, Arduino programozás és mikroelektronikai témájú összetett projektek. Az AH Járműmérnök Kar hallgatóival és oktatóival közösen, az egyetemi angol nyelvű járműmérnök képzésben is több projekt helyszíne volt a FabLab: az ún. Capstone3 és Capstone5 projektekben több héten keresztül biztosított helyet a tér a komplex projekt-munkáknak. A projektben ún. nyúlásmérő-bélyeg, ill. egyéb mérnöki projektfeladatok tesztelései valósultak meg. A projekt korábbi előkészítése után 2023. december 11-től december 15-ig zajlott az angol nyelvű járműmérnökök programozási és építési projektfeladata és egy-egy nyúlásmérő-bélyeg összeállítása, megtervezése, leszerkesztése és programozása Arduino készletek és szenzorok segítségével, majd ezek kalibrálása és bemérése, tesztelése. A projektben mentorálás mellett napi 6 órában 12 fő hallgató részvételével zajlott a projekt megvalósítása, minden hallgató külön prototípust gyártott az öt nap alatt, amelyet tesztelés és pitch követett. A beszámolási időszakban a teljes mérnök-informatika szak 1. évfolyama (közel 300 fő) kapott betekintést a FabLab működésébe, a képzési lehetőségek bemutatásába. 2023 szeptemberében a Fablab az 1. évfolyamos építészmérnök hallgatók egy hetes alkotóhetének képzési és kiállítási helyszíne volt. 2023 őszétől kezdődően rendszeres 3D tervezéssel és nyomtatással kapcsolatos workshopok zajlottak a digitális alkotóműhelyben az egyetem mérnök- informatikus és egyéb műszaki képzésben résztvevő hallgatóival (járműmérnök, gépészmérnök, villamosmérnök), ahol alapszinten megismerkedtek a 3D tervezőprogrammal, a 3D nyomtatás technológiájával. Az Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Karának 1 éves tanító szakos hallgatói látogatták a FabLabet, ahol kiscsoportos szakmai foglalkozásokon ismerték meg az alkotópedagógia módszereit, eszközeit, pedagógiai lehetőségeit a FabLab infrastruktúráját felhasználva. 2024. január 8-tól 12-ig ismét egy ún. Capstone3 projektnek adtunk helyet, amelyen az egyetem a Járműmérnök Kar Járműfejlesztési Tanszékének hallgatói vettek részt. A projektben a járműfejlesztéshez kapcsolódóan prototipizálás zajlott. 2024 februárjától kezdődően az Informatika Tanszék hallgatóival és oktatójával 3D tervezéssel és nyomtatással kapcsolatos kurzus zajlott, ahol a hallgatók használták a Mobilis által biztosított infrastruktúrát. Az érintett időszakban összesen 94 alkalommal használták különféle programokon az infrastruktúrát, összesen 707 fő résztvevő vett részt ezeken a szakmai programok. Tangazdaság-MódszertanA tangazdaság és karok közti szakmai együttműködés részeként 10 jelenlegi képzést és azokon 44 olyan tartárgyat azonosítottak, melyek gyakorlati oktatásában a tangazdaság folyamatosan szakmai támogatást és gyakorlati helyszínt tud biztosítani. A tantárgyak közös megvalósítása 2023/2024-es tanév 2. félévében el is indult. Elkészült egy helyzetértékelés, melynek részeként szerepelnek a tangazdaság képzésbe történő erősebb integrációjával kapcsolatos lehetőégek és teendők, mint: a vidékfejlesztési támogatások hasznosítása, piacorientált gazdasági szempontú képzési kialakítása, digitalizáció szerepe az oktatásban, a képzés népszerűsítése, visszajelző és értékelő rendszer kidolgozása, fenntarthatósági szempontok. Oktatási szimulációA szimulációs oktatási módszernek a projekt révén az Egyetemen belüli elterjesztése során alapvetően egy meglévő, Egyetemen belüli belső innovációból, az „interaktív esettanulmányok” módszeréből indultunk ki. Ezt a módszert pilot jelleggel, a pénzügyi terület oktatásában évek óta sikeresen és azt folyamatosan fejlesztve használjuk – a cél az tehát, hogy ezt a tudást általánosítva, kiegészítve a kollégákat képessé tegyük, hogy a módszert a saját tudományterületükre is sikeresen alkalmazzák. A megfelelő oktatásmódszertani, tudományos és gyakorlati háttér feltérképezését a 2022-es évben megtörtént szakirodalmi áttekintés és szintetizálás alapozta meg. A 2023-as évben pedig feldolgoztuk és összefoglaltuk a szimulációs oktatás során az elmúlt 6-7 évben szerzett saját (és a közreműködő) oktató kollégák tapasztalatait is és ezeket általánosítva, absztrakciót végezve, kialakítottunk egy olyan gyakorlati módszertant, ami a gazdaságin túl más tudományterület vonatkozásában is alkalmazható, hasznosítható. Ennek során létrehoztuk a tervezett „képzők képzése” tréningsorozathoz tartozó tudásbázist, háttéranyagokat, ill. kialakítottuk a tananyag gerincét. Ez magában foglalja az esettanulmányok „játékosítása” (gamification) során felmerülő kihívások bemutatását is, gyakorlati megoldási lehetőségeket kínálva. A szimulációs oktatás disszeminációja az előzetes terveknek megfelelően a 2024-es évben kezdődött a „képzők képzése” tréningek gyakorlati és adminisztrációs szervezése révén. Ennek során megtörtént a tréninghez kapcsolódó önálló hallgatói munka definiálása, az elvárások kialakítása, megfogalmazása. Folyamatban van a saját, korábbi szimulációs tréningünk promóciós célú átalakítása és a kapcsolódó videóanyag készítése. A szimulációs oktatási módszert a 2024-es évben, pilot módszerrel a Pénzügyi menedzsment a gyakorlatban tárgy keretében (Gazdálkodási és Menedzsment szak), ill. a szakirányú továbbképzésben (Controlling szakközgazdász, MBA Executive Menedzser) is alkalmaztuk. Digitális infrastruktúra fejlesztése2023 decemberében 15 db notebook-ot szereztünk be. A 2023. január - 2024. április időszakban az informatikai alprojektben központosított közbeszerzési eljárás (DKÜ) keretében beszerzést terveztünk és valósítottunk meg a központi és kari informatikai eszközök beszerzésére. A beszerzés előtt több gyártó magyarországi képviseletével felvettük a kapcsolatot (Dell, Asus, Fujitsu, Lenovo) és több teszt notebook-ot, asztali számítógépet illetve All-In-One PC-t kértünk, azok teljesítményét és energiafogyasztását teszteltük. A közbeszerzési eljárás előkészítése külső tanácsadó cég bevonásával történt és 2024. áprilisiban megjelent két közbeszerzési eljárás. Az SZGRH22 eljárás keretében beszerzésre kerül:
Az összesen 389 db notebook a projektben közreműködő szervezetek munkatársaihoz fog kerülni, az asztali számítógépek a számítógépes tantermek felújítására szolgálnak, az All-In-One PC-k pedig a könyvtári olvasói munkahelyekre kerülnek. A beszerzésre 2024. április folyamán az ajánlatok megérkeztek, azok bírálata megtörtént és az eredményhirdetés és szerződéskötés van folyamatban. A HNET21 eljárás keretében megtörtént a projekt WIFI hálózatfejlesztési részének közbeszerzése, ennek során beszerzésre kerül 285 db WIFI access point és az ezekhez szükséges egyéb aktív eszközök, amelyek az egyetem Tanulmányi és AK I. épületében a WIFI hálózat lefedettségének növelésére és a hálózat korszerűsítésére kerülnek felhasználásra. 2024. április hónapban a közbeszerzési eljárás lezajlott, eredményhirdetés és szerződéskötés történt az eszközök szállítójával. Az időszak alatt a digitális képzésekhez és a tanszéki jógyakorlatok bemutatásához kapcsolódóan az EIK kollégái szakmai támogatást nyújtottak a tartalmak megjelenítésére használt moodle rendszer működtetésében. A jógyakorlatok megjelenítéséhez egy moodle kurzus került kialakításra, amelynek elérhetősége központilag beállításra került minden oktató számára. A többi képzéshez érkező felhasználói problémák kezelése az egyetem központi hibajegykezelő rendszerében (help@sze.hu) folyamatosan megtörtént. D főtevékenységCélunk az oktatóink pedagógiai, módszertani és digitális kompetenciáinak fejlesztése. A felsőoktatásba beépíteni azokat a pedagógiai elméleteket és módszertant, amellyel a digitális kultúra fiataljait motiválni tudjuk, hatékonyan segítjük a tanulási folyamataikat és ezáltal csökkentjük a lemorzsolódást. 2023. január – 2024. április között megvalósult jelenléti kurzusok (össz.: 126 fő):
2023. január – 2024. április között megvalósult online kurzusok (Összes regisztrált: 184, igazolást kapott: 35):
| ||||||||||||||||||||
© 2025 Széchenyi István Egyetem | ||||||||||||||||||||
Vissza a tetejére! |